Co je to EAN kód?

EAN je zkratka anglického European Article Number, což v překladu znamená evropské číslo článku. EAN kód pravděpodobně znáte pod názvem „čárový kód“ a původ zde použitého slova „čárový kód“ asi není třeba nikomu vysvětlovat.

EAN kód je evropský kód zboží, který byl vyvinut v roce 1977 po vzoru tehdy fungujícího kódu UPC v Severní Americe. Kód UPC (Universal Product Code) byl zaveden o čtyři roky dříve, v roce 1973, a byl to první systém čárových kódů na světě. V roce 2005 vytvořila organizace GS1 univerzální GTIN (Global Trade Item Number). V současné době systém kombinuje EAN kód a GTIN číslo a vytváří tak jednotný systém čárových kódů čtených po celém světě.

Suma sumárum: to, co v současnosti znáte jako čárový kód, je ve skutečnosti kód EAN a číslo GTIN, které vznikly sjednocením systémů kódů EAN a UPC fungujících v 70. letech minulého století.

Z čeho se skládá čárový kód?

Čárový kód jsou ve skutečnosti dva prvky: EAN U GTIN. EAN je grafická část kódu, tedy systém různých délek a tlouštěk čar používaných ke kódování číslic. Právě tuto grafickou část skenují všechny druhy čteček. Pod EAN kódem je GTIN číslo. Tak dnes známe čárový kód.

Kód EAN-13: co znamenají čísla v čárovém kódu?

EAN kód se skládá ze série číslic kódovaných pomlčkami. Tento řetězec může mít 8, 12, 13 nebo 14 číslic. Nejběžnější typ kódu, kód EAN-13 (třináctimístný kód). Každá z číslic má specifickou funkci a každý kód je vytvořen specifickým způsobem.

Čárový kód je vyroben z:

  • označení jednotky GS1, jedná se tedy o tzv kód země. Důležité je, že to vůbec neznamená, že produkt byl vyroben na jeho území. Kód země se skládá z prvních 2 nebo 3 číslic;
  • číslo přidělené GS1, označující společnost, která produkt vyrobila nebo jej distribuuje; tato část kódu je 4 až 7 číslic;
  • kód produktu, který může mít 2 až 5 číslic a je přidělen výrobcem nebo distributorem, který získal příslušné schválení od GS1.
  • kontrolní číslice, která se vypočítá podle vzorce stanoveného GS1.

Typy čárových kódů ze skupiny EAN

EAN kód je dodáván ve čtyřech verzích, které se liší délkou. Rozlišujeme:

  • EAN-13 kód – skládá se z 12 datových číslic a jedné kontrolní číslice a je zdaleka nejznámější verzí kódu, protože se používá nejčastěji. Používá se k označení výrobků s deklarovanou hmotností, hmotností nebo kapacitou,
  • EAN-8 kód - skládá se ze 7 číslic údajů a jedné kontrolní číslice a používá se k označení výrobků, na které se kód EAN-13 kvůli příliš malé velikosti nevejde,
  • Kód EAN-128 - má proměnný počet alfanumerických znaků a jednu kontrolní číslici a můžete jej vidět na logistických etiketách, např. na paletě se zbožím. Kód EAN-128 zajišťuje největší čitelnost (proto jeho použití),
  • EAN-14 kód – skládá se z 13 datových číslic a jedné kontrolní číslice a používá se na přepravních krabicích pro lepší viditelnost.

Každý z EAN kódů je generován na základě GTIN kódu se stejným označením (takže EAN-13 kód byl vygenerován na základě GTIN-13 kódu atd.).

Jak získat čárový kód pro produkt?

EAN kód pro svůj produkt můžete získat sami. Chcete-li to provést, kontaktujte GS1 Czech Republic. Proces zahájíme registrací v GS1 Czech Republic a poté vyplníme speciální online žádost o individuální předvolbu a soubor kódů pro Vaše produkty. V žádosti budete povinni uvést údaje o IČO čísle Vaší společnosti, její kontaktní údaje (jako je e-mailová adresa, adresa sídla, telefonní číslo) nebo i výši příjmů souvisejících s podnikatelskou činností. Nezapomeňte si předem pečlivě určit, kolik kódů budete potřebovat. Dalším krokem je uhrazení příslušného poplatku, abyste konečně obdrželi své vlastní kódy do 3 pracovních dnů od připsání platby na Váš účet v GS1 Czech Republic.

Čárové kódy mohou získat všichni majitelé komerčních značek a také mohou samostatně přidělovat kódy svým produktům i svým dodavatelům. Na druhou stranu lidé zabývající se internetovým prodejem dostávají nejčastěji zboží již označené kódem, protože kódy produktů získávají nejčastěji výrobci nebo hlavní distributoři.

Jak důležité jsou v dnešní době čárové kódy?

Čárové kódy byly vytvořeny s cílem usnadnit a zlepšit procesy související s identifikací a sledováním produktů po celém světě. Právě díky nim je možné zpracovávat informace tak rychle a efektivně, což výrazně zefektivňuje logistické procesy v mnoha oblastech.

Jsou také nesmírně důležité pro odvětví elektronického obchodování, protože umožňují snadné a přesné sledování produktů ve skladech i v internetových obchodech. Právě EAN kódy umožňují rychlé zpracování online objednávek, sledování stavu zásob nebo i mnohem rychlejší obsluhu na prodejnách (skenování kódů je mnohem rychlejší než ruční zadávání čísel). Jejich každodenní důležitost zůstává nepovšimnuta a zároveň - neocenitelná.

 

EAN kódy v BitFaktuře

Různé typy čárových kódů EAN byly popsaný výše. Systém BitFaktura podporuje kódy ve standardu EAN-13. Abyste mohli EAN kódy v systému obsluhovat, musíte povolit výše uvedenou funkci podle cesty Nastavení > Nastavení účtu > Konfigurace > Produkty > zaškrtávací políčko EAN kód na produktech > Uložit. Informace o dalších krocích zadávání čárových kódů pro produkty naleznete v Nápovědě.