Skladová evidence, to není jen administrativa dokumentů skladu, ale také podklad pro účetnictví, pomocný indikátor ekonomického rozhodování a nástroj řízení podniku. Ať už slouží malé prodejně, nebo velké společnosti ve výrobních, hlavních a vedlejších skladech. Obdobně firmě slouží i fakturace. Proč tedy nesjednotit jejich platformu a neužívat výhod spojení fakturace a skladové evidence?
Skladová evidence sdílí s fakturací nejen účel, ale i vývoj. Od papírových dokladů se postupně přesunula na nespecifická IT řešení (Word, Excel), pak do samostatných programů a integrovaných modulů na desktopu. Dnes je normou provázání s cloudem, synchronizace dat napříč klientskými přístupy a datová propojení – kupříkladu právě s fakturací.
Skladová evidence online
Skladové programy neskýtají jen možnost uložení informací a generování dokladů. Dnes jejich hodnota spíš spočívá ve všudypřítomnosti dat:
- data se aktualizují v reálném čase;
- stejné rozhraní slouží skladníkům, fakturantům, účetním, B2B obchodníkům, B2C prodejcům, ekonomům i managementu;
- informace jsou spolehlivě zálohovány a
- veškeré přístupy evidovány.
Spojení skladu s fakturací
Třešničkou na dortu cloudových řešení jsou datová propojení na další firemní programy. Někde je třeba doprogramovat datové můstky – jinde skladovou evidenci řeší stejné rozhraní jako fakturaci, CRM či ekonomické reporty.
Výhody propojení skladu a fakturace
- obousměrné ovlivnění skladu – stavy mění nejen faktury vydané s prodejem zboží, ale také faktury přijaté coby nákup nových položek;
- okamžitá administrativa – skladníci i fakturanti mohou generovat své doklady na základě dat druhého oddělení:
- generovat skladové doklady na základě faktur;
- automaticky aktualizovat skladové doklady po změně faktury;
- vystavit fakturu na základě jednoho i více skladových dokladů;
- usnadnění pomocí EAN kódů – vše označené čárovými kódy lze rychleji datově zpracovat pomocí čtečky kódů. Zvláště žádaným prvkem se stává generování faktur/dodacích listů s EAN kódy, neboť značně ulehčují přejímku a zavádění zboží odběratelům;
- sady – položky definované jako sady produktů se bezchybně odečtou ze zásob a překlopí na fakturu;
- reálná data – nestane se Vám, že vyfakturujete prodej položek, které už nejsou na skladě;
- další zpracování dat – zdrojová data umožňují vytvářet katalogy, nabídkové listy, objednávky, rezervace a to včetně:
- filtrování pomocí kategorií zboží a odběratelů;
- různých cen jednotlivých skladů podniku;
- v různých měnách;
- reportování pro ekonomické řízení spojující skladové reporty s transakčními daty odběratelů i dodavatelů plynoucími z fakturace.
A co služby – dají se skladovat?
Možná, že se služby skladovat nedají, ale určitě se dají skladově evidovat. Na rozdíl od hmotných produktů se neomezují množstvím a nejsou k nim vydávány skladové dokumenty. Ale dá se i jim přisoudit cena brutto a netto – a to sice pro případy, kdy službu či její část realizuje pro fakturujícího subdodavatel.
Skladová evidence aplikovaná na služby usnadňuje nejen fakturaci, ale i ekonomický přehled o prodávaných službách, ziskovosti položek a odběratelů. Některé aplikace disponují zjednodušeným přehledem produktů. Ten sice neobsahuje vystavování dokladů a další funkce skladové evidence, ale dá se snadno použít právě pro evidenci služeb.
Spojení fakturace, skladové evidence, ekonomických reportů a mnoha dalších funkcionalit nabízí BitFaktura.cz.
Zdroje: Fotka od Ilkka Kumpunen z Pixabay