Den vystavení faktury je pro podnikatele jedním z nejpříjemnějších dnů. Zpoždění plateb za vystavené faktury je bohužel smutným každodenním životem mnoha majitelů firem či živnostníků. Co můžete v takové situaci dělat? Máme několik řešení.

 

 

Faktura nezaplacená včas - co dělat?

Naštěstí existují způsoby pro dodavatele, kteří zdržují platbu. Člověk, který si pamatuje datum dodání služby, ale zapomene na datum platby, může mít velmi negativní dopad na finanční situaci firmy. Není neobvyklé, že problémy s platbami způsobí bankroty menších společností.

Nejjednodušší, ale ne nutně účinný způsob, jak ovlivnit nepoctivého dodavatele, je zavolat a připomenout o termíně platby faktury. Kromě toho můžete posílat e-maily s žádostí o platbu. Vyplatí se je také poskytnout ve formě klasického doporučeného dopisu a uschovat si doklad o zaslání, abyste jej mohli později použít při soudním řízení.

Takové aktivity mají opozdilcům ukázat, že jsme tvrdohlaví a nenecháme to jen tak. Při rozhovoru je důležité být pevný a zdvořilý. Konflikt je lepší neeskalovat a nepálit mosty, protože nikdy nevíme, jestli tento klient jednou nebude naším nejlepším partnerem.

 

Připomínka platby

Při připomenutí nezaplacené faktury dodavateli můžeme provést funkci, kterou nabízí BitFaktura. Zprávu, která Vám připomene, že datum splatnosti uplynulo, lze odeslat ručně nebo nastavit automatické připomenutí.

Vše, co musíte udělat, je zadat nastavení účtu a kliknout na možnost automatického připomenutí. Toto řešení za prvé odstraňuje potřebu pamatovat si datum platby a za druhé je to zdvořilá, ale pevná forma upomínky.

 

Požadavek na platbu

Již několik let neexistuje povinnost zasílat výzvu k platbě. Zákonodárce správně předpokládal, že samotná faktura s datem úhrady je jakousi žádostí. Přesto se v určitých situacích vyplatí takový dokument poslat, protože formální dopis je více motivující a stále je formou smírného řešení sporu.

Výzva by měla obsahovat informace o tom, kdo koho vyzývá k platbě, termín splatnosti, jaká je výše nedoplatku spolu s identifikací dokladu potvrzujícího dlužnou částku (zpravidla je to číslo faktury). Mělo by také obsahovat ustanovení, že v případě nedodržení lhůty bude případ předložen k soudu.

 

Pronájem inkasní společnosti

Vymáhání pohledávek není nic jiného než pevný nárok na svá práva. Ne každý to však dokáže efektivně. Pokud k tomu nemáte predispozice a navíc je suma na faktuře vysoká, hledejte prověřenou inkasní společnost.

Inkasní společnost je zodpovědná za případná jednání či jednání s dlužníky a v případě potřeby také stanoví výši odškodnění. Toto řešení je poslední možností, která se používá, když naše předchozí akce nepřinesly výsledek.

 

Prodej dluhu

Dalším způsobem, jak se vypořádat s finančními potížemi spojenými s blokací plateb faktur, je prodej Vašeho dluhu. To je důležité, zvláště pokud nezaplacené faktury výrazně poškodily náš rozpočet. Tato možnost je méně výhodná než klasické vymáhání pohledávek, ale někdy se stává jedinou možností, jak překonat platební patálie (např. když je dlužník v insolvenci, vyhlásí úpadek nebo pohledávka zanikla). Ne každý dluh však lze prodat. Stačí se podívat do smlouvy. Pokud je zakázáno přidělovat, pak je bohužel prodej nemožný.

 

Soudní spor

Žaloba je často považována za poslední možnost, protože trvá dlouho. S tímto řešením se vyplatí využít služeb advokáta. Podle občanského soudního řádu musí žalobní návrh obsahovat označení soudu, kterému bude předložen, jména a příjmení nebo názvy společností účastníků, přesnou specifikaci datum splatnosti faktury a datum splatnosti reklamace. Kromě toho musí být uvedeno, zda strany zahájily mediaci.

Nejčastěji spor u soudu končí vydáním platebního rozkazu, který po doplnění příslušné doložky bude představovat exekuční titul. Poté soudní exekutor převezme pokus o vymožení dluhů. Jeho úkolem je získat částku vyplývající z faktury spolu se zákonným úrokem a náklady soudního řízení.

Značnou nevýhodou soudního řešení věci je dlouhá čekací doba od předání věci soudu do vymáhání dluhu soudním exekutorem. To obvykle trvá mnoho měsíců.

 

Jak zabránit včas nezaplaceným fakturám?

Věřit lidem je v životě jistě důležité, ale při podnikání je lepší mít rezervu na dobré úmysly klienta. Proto se vyplatí předvídat fakta a ztížit zhotoviteli zpoždění s platbou faktury. Musíte to udělat před vystavením faktury.

Co tedy můžeme udělat, abychom omezili výskyt opožděných plateb?

1. Termín platby je dobré probrat se zákazníkem. Ne každý to zvládne do 7 dnů. Někdy je lepší vystavit čtrnáctidenní termín výplaty hned, než se zbytečně nervovat.

2. Důležité je připravit písemnou smlouvu, která obsahuje veškeré náležitosti objednávky / platby / termíny. Soudy se jí opravdu věnují a taková dohoda je nevyvratitelným důkazem.

3. Při vystavení faktury je důležité zkontrolovat a ověřit všechny zadané údaje. Chyby mohou mít za následek, že klient závazek nezaplatí a o nesprávných údajích nás poinformuje, teprve když obdrží výzvu. Provedení opravy prodlužuje čas a zbytečně dráždí nervy.

 

Tento článek nepředstavuje právní ani daňové poradenství a nemělo by se s ním takto zacházet. Prezentovaný obsah může být již neaktuální. Názory prezentované autorem čtenář využívá pouze pro vlastní potřebu.
 

Děkujeme za Vaši podporu a spoustu nápadů na nové funkce, které nám zasíláte. Doporučujeme, abyste nás sledovali na Twitteru a Facebooku.